Zoeken in deze blog

15 mei 2007

Printer/Scanner Installeren

In Ubuntu gaat tegenwoordig alles vanzelf, je hoeft je printer niet meer apart op te zoeken en configureren. In principe moet het vanzelf gaan. Bij problemen of een bijzonder configuratie verwijs ik je naar de Printer Screencast.

De Scanner wordt ook automatisch gevonden door het programma XSane.


In Kubuntu moet je handmatig je printer installeren. Dit kun je op verschillende manieren doen. Ik zal de twee meest gebruikte/logische manieren in deze post behandelen. Via het System Settings menu en direct in de CUPS-server.

Je kunt de printer eenvoudig toevoegen via het system settings menu.

KMenu - System Settings

Hier is het icoontje "printers" te vinden en met enkele eenvoudige stappen kun je je printer aan het systeem toevoegen.

Zelf gebruik ik een Epson Stylus DX4850. Voor het printen kun je de DX4250 driver gebruiken. Via System Settings kon ik de juiste driver voor mijn printer echter niet vinden, dus heb ik gebruik gemaakt van een alternatieve manier om de printer te installeren.

Op het adres http://localhost:631/ kun je inloggen op de CUPS-server van je PC. Daar kun je op een soortgelijke wijze je printer toevoegen. Hier heb je een grotere collectie drivers om uit te kiezen en hier heb ik dus ook de driver voor mijn Epson gevonden. Aan het eind van het proces wordt je gevraagd om een je login en je paswoord te geven.

Het bleek voor mij vrij eenvoudig om de scannerfunctie aan de praat te krijgen. Ik heb een voorkeur voor Xsane en dus heb ik de benodigde pakketten opgehaald middels apt-get.

$ sudo apt-get install xsane


Bij het opstarten van Xsane wordt de scanner automatisch gevonden en kun je direct aan de slag.

1 opmerking:

Anoniem zei

Heb op deze manier getracht mijn Epson Precision V200 Photo te installeren in Ubuntu Ultimate Edition, maar krijg als bericht dat er geen scanners zijn gevonden.

Is Linux nog nieuw voor je?

Lees dan eerst de Introductie, daarin staat erg veel nuttige informatie. Verder kunnen de Ubuntu Documentatie en de Ubuntu Screencasts sites erg handig zijn.