Zoeken in deze blog

8 mei 2007

VOIP en Linux

Skype is een bekend stukje software dat je in staat stelt om te bellen via je IP. VOIP noemen ze dat. Skype is wel gratis maar maakt gebruik van een gesloten protocool, daarnaast gebruikt skype je systeem soms ook als supernode en dat is verre van ideaal. Als laatste is er voor Linux geen up-to-date versie van Skype beschikbaar, je mist dus veel van de nieuwe features. Daarom ben ik sinds kort op zoek naar goede opensource alternatieven voor Skype die je zowel onder Linux als onder Windows kunt gebruiken.

Ik heb tot nu toe vluchtig gekeken naar Gizmo, Ekiga, Twinkle, OpenWengo en Kphone. Ze maken allemaal gebruik van het SIP protocool en zijn daarmee dus vrijer dan Skype.

Gizmo
Even een .deb downloaden en installeren; klaar. Zeer eenvoudig! Een groot nadeel is dat er enkele poorten moeten worden geforward en dat is voor mij verre van handig. Mijn router wil me nog wel eens een nieuw intern IP adres geven en dus wil ik het hele portforwarding verhaal tot een minimum beperken.

Ekiga
Deze is gewoon te vinden in de repositories van Ubuntu en is dus ook snel geïnstalleerd. Je moet eerst een SIP account aanmaken bij ekiga, dat gaat ook vlot genoeg. De boel via de autmagische Wizard instellen en gaan. Ik miste direct een contactlist en het bleek ook niet altijd duidelijk of je nu wel of niet echt online was. Bij het testen bleek één van mijn PC's opeens geen calls te ontvangen, terwijl dat op geen van beide PC's werd aangegeven. De Echo test ging op mijn eigen PC met het nummer sip:613@fwd.pulver.com iig wel goed.

Twinkle
Hier moet ik nog even mee prutsen. Alles stond snel op de PC aangezien Twinkle ook in de repositories is te vinden. Ik kwam alleen niet gelijk online met mijn ekiga SIP account, misschien moet ik ergens anders een nieuwe aanmaken...

OpenWengo/WengoPhone
Het pakket is ook te vinden in de repositories van Feisty onder de naam Wengophone en is dus ook eenvoudig te installeren. WengoPhone is ook beschikbaar voor de mensen die nog aan MS Windows vast zitten. De UI ziet er vertrouwd uit en het is mogelijk om je MSN, ICQ, JABBER etc. ook te gebruiken in Wengo. Om te bellen moet je even een account aanmaken op de site van www.wengo.com. Het is een zeer compleet maar ook redelijk zwaar programma. Eigenlijk zoek ik dan weer naar iets lichters...

Kphone
Dit is dan weer een super cleane VOIP client die ook werkt via het SIP netwerk. Natuurlijk te vinden in de repositories van Ubuntu. Het inloggen ging zeer snel met de Ekiga SIP account, en de Echo test op het nummer sip:613@fwd.pulver.com ging ook prima. Nu alleen nog een keertje echt testen...

Al met al moet ik zeggen dat Skype de boel wel goed voor elkaar heeft, al is het wel enorm jammer van alle nadelen. WengoPhone lijkt een alternatief, eerst nog eens even flink testen!

Geen opmerkingen:

Is Linux nog nieuw voor je?

Lees dan eerst de Introductie, daarin staat erg veel nuttige informatie. Verder kunnen de Ubuntu Documentatie en de Ubuntu Screencasts sites erg handig zijn.