Zoeken in deze blog

5 januari 2008

Xubuntu & Samba

Xubuntu maakt gebruik van de Thunar file manager. Deze manager heeft standaard geen netwerk browsing, maar middels de volgende stappen is dit eenvoudig in te bouwen.

1) navigeer naar XFCE's Applications -> System -> Shared Folders. Het systeem vraagt automatisch of het Samba mag installeren, vervolgens is de Workgroup hier ook aan te geven.

2) Installeer fusesmb in Synaptic (vanuit de Universe repository) of middels een terminal:

sudo aptitude install fusesmb


3) Open het bestand /etc/modules en voeg zo nodig het woord 'fuse' (zonder ' tekens) toe en sla het bestand op:

sudo mousepad /etc/modules


4) start de pc opnieuw op om de nieuwe modules in te laden.

5) Zet een vinkje bij "Allow use of fuse file systems..." onder XFCE Applications -> System -> Users and Groups... Properties of your username... User Priveleges Tab...

6) Maak een map waarin het netwerk gemount zal worden. Hiervoor gebruik ik /media/network. Verander de permissies naar "lezen/schrijven" voor groepen en anderen.

sudo mkdir /media/network
sudo chmod 777 /media/network


*** 6.5) In a terminal, type: sudo chown myaccount:fuse /media/network
(Where "myaccount" is your user account logon name)

*** 6.6) Double check that the permission to use fuse took. Applications -> System -> Users and Groups... Manage Groups... find fuse and choose properties. Make sure your user name account is in that group and check-marked.

7) Voeg een applicatie toe in XFCE Applications -> Settings -> Autostarted Applications... Geef naar eigen inzicht een naam en omschrijving, gebruik het commando: fusesmb /media/network (of welk mount-punt je ook hebt gekozen).

8) Open Thunar, en navigeer naar de folder waarin het mount-punt aanwezig is (in mijn geval dus de man /media) en sleep de "mount-punt map" naar het "places"gedeelte (links) in Thunar.

9) Log uit en log opnieuw in. Nu staat alles klaar om te genieten van een fijn Samba netwerk!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtig!

'k heb een tijdje liggen prutsen met nautilus, komba2, smbclient, ....

& nu in negen stapjes probleem opgelost.

merci,
Bebo

Anoniem zei

Inderdaad geweldig deze handleiding! Ik heb lopen kloten met NFS, Samba, allerlei FTP-servers, maar steeds kreeg ik mijn bestanden niet naar mijn oude PC waar ik Xubuntu op geïnstalleerd had. Ja, wel na het installeren van Nautilus maar daarna was de PC ook behoorlijk trager en werkte alles niet meer naar behoren.

Heel erg bedankt!!!

Ik zou deze tutorial overigens ook plaatsen ergens in de Nederlandse wiki van Ubuntu, hij lijkt er me erg geschikt voor namelijk.

Unknown zei

Ik heb de stappen doorlopen en het werkt. Ik wou Xubuntu opgeven, maar dankzij deze heldere uitleg kan ik nu toch op mijn thuisnetwerk. Hartelijk dank.

Unknown zei

Toch een klein probleempjes. In 9.04 valt de mogelijkheid te netwerken toch wel weg. In Thunar zie je dan plost geen icoon meer voor 'netwerk'. Door uit en in te loggen komt het wel weer terug, maar echt praktisch is dat niet. Heb je daar een oplossing voor?

Philippe

Jop zei

Leek me een handige methode om te gebruiken, maar in xubuntu 10.04 mist de mogelijkheid al om stap 1 uit te voeren. wie weet meer?

Is Linux nog nieuw voor je?

Lees dan eerst de Introductie, daarin staat erg veel nuttige informatie. Verder kunnen de Ubuntu Documentatie en de Ubuntu Screencasts sites erg handig zijn.